مدرسه بین المللی مدیریت مصرف انرژی

برگزاری مدرسه بین المللی مدیریت مصرف انرژی در دانشگاه تبریز

۰۸ دی ۱۳۹۵ | ۱۰:۰۸ کد : ۵۳۴۳ اخبار تصویری رویدادها
تعداد بازدید:۲۴۱۹
مدرسه بین المللی مدیریت مصرف انرژی با حضور متخصصان این حوزه در دانشکده مهندسی برق و کامپیو‌تر دانشگاه تبریز برگزار شد.

مدرسه بین المللی مدیریت مصرف انرژی با حضور متخصصان این حوزه در دانشکده مهندسی برق و کامپیو‌تر دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، رییس دانشگاه تبریز در آیین افتتاحیه این مدرسه ضمن معرفی اجمالی این دانشگاه گفت: دانشگاه تبریز در حال حاضر به عنوان یکی از دانشگاه‌های بر‌تر و جامع کشور آماده است برای رفع نیازهای تحقیقاتی، با تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌ها همکاری کند.

دکتر محمدرضا پورمحمدی، افزود: تمامی دانشکده‌های این دانشگاه به نوعی با بحث انرژی در ارتباط هستند، ولی از ۲۱ دانشکده موجود در دانشگاه تبریز، شش دانشکده در حوزه فنی و مهندسی فعال هستند که می‌توانند کمک شایانی در حوزه مدیریت مصرف انرژی در جامعه ایفا کنند، گرچه در فرهنگ سازی نیز دانشکده‌های علوم انسانی، تربیتی و روان‌شناسی و مدیریت می‌توانند بسیار موثر باشند.

رییس دانشگاه تبریز در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه در آموزه‌های دینی ما مسلمانان نیز تاکید فراوانی بر میانه روی و پرهیز از اسراف و صرفه جویی شده است، یادآور شد: به لحاظ حکم عقلانی، منطقی و علمی ما باید از منابع انرژی که در اختیار داریم، به بهترین شیوه استفاده نموده، تا اینکه در آینده دچار مشکلات نشویم.

وی اضافه کرد: بخش عمده اقتصاد کشور نیز به نوعی وابسته به انرژی بوده و لازم است با اصلاح الگوی مصرف و مدیریت بهینه مصرف انرژی و بازیافت آن، از این ثروت با ارزش درست بهره‌مند شویم.

دکتر محمودرضا حقی فام، معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر نیز در این مدرسه با اشاره به رشد مصرف انرژی در کشور‌ها گفت: در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته با مدیریت صحیح مصرف انرژی روز به روز کاهش می‌یابد، به عنوان مثال: مصرف انرژی در ایران۱۴ برابر کشور ژاپن و ۴/۴ برابر دنیا است.

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر اضافه کرد: مصرف انرژی در آینده باعث آلودگی محیط زیست، کمبود منابع مالی و سرمایه‌ای، عدم کارایی و بهره وری و مشکلاتی را برای امنیت پایدار کشور‌ها بوجود خواهد آورد.

دکتر حقی فام، در ادامه با اشاره به رویکرد توزیع برق ایران افزود: اصلاح ضریب بار، بهبود مدیریت مصرف، کاهش تلفات، توسعه خدمات مصرف، کاهش آسیب پذیری شبکه و هوشمند سازی مصرف انرژی از جمله برنامه‌های آینده و رویکردهای توزیع برق کشور است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز نیز در این آیین مدیریت مصرف را یکی از ارکان اقتصاد مقامتی بیان کرد، که از سوی مقام معظم رهبری توجه ویژه‌ای به آن شده است، گفت: از مهم‌ترین موضوعات قرن حاضر تامین و مصرف انرژی و ارتباط آن با محیط زیست و نقش متقابل آن‌ها با یکدیگر است و با توجه به اهمیت این موضوع، ضروری است تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌ها در این زمینه همکاری و نقش آفرینی خویش را داشته باشند.

افشین روشن میلانی در ادامه با تاکید بر اینکه شرکت توزیع نیروی برق با همکاری دانشگاه تبریز با برگزاری این دوره به دنبال یافتن راه حل‌های جدید و انتقال تجربیات جهانی در این زمینه هستند، یادآور شد: در زمینه مدیریت مصرف انرژی ما نیازمند یافتن روش‌هایی برای ممانعت از هدر رفت انرژی و سرمایه گذاری کلان در این حوزه هستیم.

رییس مدرسه بین المللی مدیریت مصرف انرژی، ارتقاء بهره وری سرمایه گذاری‌های انجام شده در صنعت برق از طریق اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف، افزایش اثر بخشی برنامه‌های پاسخگویی بار، ارتقاء سطح دانش مدیران صنعت برق در رابطه با برنامه‌های مدیریت مصرف و ارتباط آن با شبکه‌های هوشمند، حفاظت از محیط زیست و کاهش آلاینده‌های جوی و ترویج استفاده از انرژی‌های پاک، منابع تولید پراکنده و ذخیره سازی انرژی در راستای اجرای موثر برنامه‌های مدیریت مصرف را از دیگر اهداف این دوره بیان کرد.

روشن میلانی یادآور شد: هم اکنون قطب مدیریت مصرف کشور در دانشگاه تبریز و با همکاری شرکت برق منطقه‌ای تبریز شکل گرفته است که برگزاری این مدرسه، یکی از برنامه‌های این قطب علمی می‌باشد.

یادآور می‌شود: در طول برگزاری این مدرسه دکتر محمود رضا حقی فام، معاون هماهنگی توزیع توانیر و استاد دانشگاه تربیت مدرس درباره اثرگذاری برنامه‌های اجرا شده در کاهش بار پیک در ایران، دکتر محمد شاهیده‌پور، استاد دانشگاه آمریکا در زمینه برنامه‌های پاسخگویی بار در شبکه‌های هوشمند انرژی، دکتر محسن پارسا مقدم، استاد دانشگاه تربیت مدرس در خصوص نقش سامانه‌های تولید همزمان برق و گرما در مدیریت مصرف، دکتر حمید رضا زارعی‌پور، استاد دانشگاه CALGARY کانادا، در رابطه پیش بینی مصرف خالص در حضور تولید کننده‌های خورشیدی توزیع شده، دکتر حبیب الله اعلمی، دانشیار دانشگاه امام حسین در زمینه مدل سازی برنامه‌های پاسخگویی بار، دکتر رضا قربانی، دانشیار دانشگاه HAWAII آمریکا، در زمینه ارزیابی اثرات برنامه‌های پاسخگویی بار در بهره برداری از شبکه، دکتر مهدی عباپور، استادیار دانشگاه تبریز در خصوص دستورالعمل‌ها تعرفه‌ها و نحوه اجرای برنامه‌های پاسخگویی بار در آمریکا و اروپا، دکتر بهنام محمدی، استادیار دانشگاه تبریز در رابطه نقش ذخیره ساز‌ها در مدیریت مصرف انرژی، دکتر سعید قاسم‌زاده، عضو هیات علمی دانشگاه تبریز در خصوص فعالیت‌های آژانس بین المللی انرژی در زمینه مدیریت سمت تقاضا و دکتر پیام تیمورزاده، استادیار دانشگاه مازندران درباره تاثیر برنامه‌های پاسخگویی بار در افزایش تاب آوری شبکه کارگاه تخصصی ارایه خواهند کرد.

 


نظر شما :